Sygnaliści
INFORMACJA
o wdrożeniu przepisów ustawy o ochronie sygnalistów Dz.U.2024 z dnia 14 czerwca 2024 r.
W Banku Spółdzielczym w Pawłowicach wdrożono „Politykę zgłaszania naruszeń prawa oraz obowiązujących procedur i standardów etycznych w Banku Spółdzielczym w Pawłowicach” realizując tym samym obowiązki przepisów Ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów.
Wprowadzona procedura dedykowana jest w szczególności obecnym lub byłym pracownikom, osobom świadczącym pracę na innej podstawie niż stosunek pracy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej, współpracownikom, kandydatom, stażystom, dostawcom, kontrahentom, udziałowcom czy członkom organów banku.
Dzięki wdrożonej Polityce mogą Państwo zgłaszać informacje o naruszeniach prawa dotyczące następujących obszarów:
- korupcji;
- zamówień publicznych;
- usług, produktów i rynków finansowych;
- przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu;
- bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami;
- bezpieczeństwa transportu;
- ochrony środowiska;
- ochrony konsumentów;
- ochrony prywatności i danych osobowych;
- bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych;
- konstytucyjnych wolności i praw człowieka i obywatela – występujące w stosunkach jednostki z organami władzy publicznej.
o których dowiedzieli się Państwo w kontekście związanym z pracą, z zastrzeżeniem, że Państwa dane osobowe będą objęte ochroną i pozostaną poufne, chyba że będą Państwo sami chcieli ujawnić swoją tożsamość.
Dostęp do Państwa danych będą miały wyłącznie osoby upoważnione do obsługi zgłoszeń i podejmowania działań naprawczych.
Obsługą zgłoszeń zajmuje się Koordynator Ochrony Sygnalisty (KOS). W Banku funkcję KOS pełni Kierujący Komórką ds. zgodności, a w przypadku jego nieobecności – specjalista w komórce ds. ryzyka.
Zgłoszeń można dokonywać w sposób jawny lub anonimowy:
- osobiście (ustnie) podczas bezpośredniego spotkania zorganizowanego na wniosek sygnalisty z Koordynatorem Ochrony Sygnalisty;
- pisemnie, przesyłając zgłoszenie w dwóch kopertach na adres Banku: Bank Spółdzielczy w Pawłowicach, ul. Zjednoczenia 62B, 43-250 Pawłowice. Druga koperta powinna zawierać adnotację: „sygnał”. W przypadku zgłoszenia dotyczącego Członka Zarządu, koperta powinna zostać przesłana na adres: Rada Nadzorcza Banku Spółdzielczego w Pawłowicach, ul. Zjednoczenia 62B, 43-250 Pawłowice, z dopiskiem „sygnał”.
Zgłoszenie powinno zawierać przejrzyste i możliwe pełne wyjaśnienie na czym polega naruszenie. Zachęcamy aby, w zgłoszeniu opisywać wszystkie znane szczegóły danej sytuacji, wskazać kiedy miała ona miejsce i na czym polegała nieprawidłowość, a także przedstawić jak najwięcej dodatkowych informacji, takich jak listę świadków czy posiadane dowody (np. e-mail, zestawienia, faktury itp.)
Przy zgłaszaniu rekomendujemy podanie adresu do kontaktu (np. adres korespondencyjny, e-mail czy numer telefonu). Brak jego przekazania uniemożliwi lub znacznie utrudni komunikację pomiędzy nami, a w konsekwencji może uniemożliwić przekazanie potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia lub informacji zwrotnej po zakończeniu działań następczych.
Obowiązek informacyjny RODO
Szanowni Państwo
Bank Spółdzielczy w Pawłowicach informuje Państwa o przetwarzaniu danych osobowych stanowiących Państwa własność zgodnie z art. 13 ust. 1-2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane dalej „RODO”):
1. Administrator danych osobowych.
Bank Spółdzielczy w Pawłowicach z siedzibą w Pawłowicach przy ul. Zjednoczenia 62B, 43-250 Pawłowice, którego akta rejestrowe są przechowywane w Sądzie Rejonowym w Gliwicach X wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, wpisanym do rejestru przedsiębiorców pod numerem KRS 0000117859, NIP 6331015145, Regon 000496774 jest Administratorem Pani/Pana danych osobowych (zwany dalej „Administratorem”).
2. Inspektor Ochrony Danych.
Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych z którym może się Pani/Pan skontaktować w sprawach ochrony swoich danych osobowych pod adresem e-mail: incydenty@bspawlowice.pl, pod numerem telefonu 324721924 lub pisemnie na adres naszej siedziby wskazany w punkcie 1 powyżej.
3. Cele i podstawy przetwarzania.
Administrator będzie przetwarzać Państwa dane:
- w celu realizacji zadań, wynikających z Ustawy z dnia 14.06.2024 r. o ochronie sygnalistów (podstawa z art. 6 ust 1 lit. b RODO);
- w celach archiwalnych (dowodowych) będących realizacją prawnie uzasadnionego interesu zabezpieczenia informacji przez Administratora na wypadek prawnej potrzeby wykazania faktów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO);
- w celu ewentualnego ustalenia, dochodzenia lub obrony przed roszczeniami będących realizacją prawnie uzasadnionego interesu Administratora (podstawa z art. 6 ust. 1 lit. f RODO);
4. Prawo do sprzeciwu.
- W zakresie, w jakim podstawą przetwarzania danych osobowych jest przesłanka prawnie uzasadnionego interesu administratora, przysługuje Państwu prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych. Administrator przestanie przetwarzać Państwa dane w tych celach, chyba że Administrator będzie w stanie wykazać, że w stosunku do Państwa danych istnieją dla Administratora ważne prawnie uzasadnione podstawy, które są nadrzędne wobec Państwa interesów, praw i wolności lub Państwa dane będą niezbędne Administratorowi do ewentualnego ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń.
- Aby wykonać prawo do sprzeciwu, należy skontaktować się z Bankiem i złożyć pisemny wniosek.
5. Okres przechowywania danych.
Państwa dane osobowe będą przetwarzane przez Administratora:
- dla celów wykonywania zadań na podstawie Ustawy o ochronie sygnalistów przez okres trwania działań następczych – prze okres nie dłuższy niż 3 miesiące od daty zgłoszenia.
- dla celów statystycznych i analiz – przez okres trzech lat od daty zakończenia postępowania wyjaśniającego.
6. Prawa osób, których dane dotyczą.
1. Zgodnie z RODO, przysługuje Państwu prawo do:
a) dostępu do treści danych, na podstawie art. 15 „RODO”;
b) sprostowania danych, na podstawie art. 16 „RODO”;
c) usunięcia danych, na podstawie art. 17 „RODO”;
d) ograniczenia przetwarzania danych, na podstawie art. 18 „RODO”;
e) przenoszenia danych, na podstawie art. 20 „RODO”;
f) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, na podstawie art. 21 „RODO”.
g) niepodlegania decyzjom podjętym w warunkach zautomatyzowanego przetwarzania danych, w tym profilowania (art. 22 RODO).
2. Przysługuje Państwu prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem, jeżeli przetwarzanie odbywa się na podstawie wydanej uprzednio zgody na przetwarzanie na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a) „RODO”;
3. Jeżeli uznają Państwo, że przetwarzanie danych osobowych odbywa się z naruszeniem przepisów „RODO”, przysługuje Państwu prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Urząd Ochrony Danych Osobowych.
4. Podanie przez Państwa danych osobowych jest niezbędne do zawarcia i realizacji umowy z Bankiem oraz realizacji innych czynności bankowych w tym czynności nie wymagających zawarcia umowy. Podanie danych ma charakter dobrowolny, jednak konsekwencją niepodania tych danych będzie brak możliwości zawarcia i realizacji umowy lub wykonania innej czynności bankowej.
Powyższa informacja realizuje obowiązek prawny i nie wymaga kontaktowania się z Bankiem, ani składania dodatkowych oświadczeń.