Sygnaliści

INFORMACJA
o wdrożeniu przepisów ustawy o ochronie sygnalistów Dz.U.2024 z dnia 14 czerwca 2024 r.

W Banku Spółdzielczym w Pawłowicach wdrożono „Politykę zgłaszania naruszeń prawa oraz obowiązujących procedur i standardów etycznych w Banku Spółdzielczym w  Pawłowicach” realizując tym samym obowiązki przepisów Ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów.

Wprowadzona procedura dedykowana jest w szczególności obecnym lub byłym pracownikom, osobom świadczącym pracę na innej podstawie niż stosunek pracy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej, współpracownikom, kandydatom, stażystom, dostawcom, kontrahentom, udziałowcom czy członkom organów banku.

Dzięki wdrożonej Polityce mogą Państwo zgłaszać informacje o naruszeniach prawa dotyczące następujących obszarów:

  • korupcji;
  • zamówień publicznych;
  • usług, produktów i rynków finansowych;
  • przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu;
  • bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami;
  • bezpieczeństwa transportu;
  • ochrony środowiska;
  • ochrony konsumentów;
  • ochrony prywatności i danych osobowych;
  • bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych;
  • konstytucyjnych wolności i praw człowieka i obywatela – występujące w stosunkach jednostki z organami władzy publicznej.

o których dowiedzieli się Państwo w kontekście związanym z pracą, z zastrzeżeniem, że Państwa dane osobowe będą objęte ochroną i pozostaną poufne, chyba że będą Państwo sami chcieli ujawnić swoją tożsamość.

Dostęp do Państwa danych będą miały wyłącznie osoby upoważnione do obsługi zgłoszeń i podejmowania działań naprawczych.

Obsługą zgłoszeń zajmuje się Koordynator Ochrony Sygnalisty (KOS). W Banku funkcję KOS pełni Kierujący Komórką ds. zgodności, a w przypadku jego nieobecności – specjalista w komórce ds. ryzyka.

Zgłoszeń można dokonywać w sposób jawny lub anonimowy:

  • osobiście (ustnie) podczas bezpośredniego spotkania zorganizowanego na wniosek sygnalisty z Koordynatorem Ochrony Sygnalisty;
  • pisemnie, przesyłając zgłoszenie w dwóch kopertach na adres Banku: Bank Spółdzielczy w Pawłowicach, ul. Zjednoczenia 62B, 43-250 Pawłowice. Druga koperta powinna zawierać adnotację: „sygnał”. W przypadku zgłoszenia dotyczącego Członka Zarządu, koperta powinna zostać przesłana na adres: Rada Nadzorcza Banku Spółdzielczego w Pawłowicach, ul. Zjednoczenia 62B, 43-250 Pawłowice, z dopiskiem „sygnał”.

Zgłoszenie powinno zawierać przejrzyste i możliwe pełne wyjaśnienie na czym polega naruszenie. Zachęcamy aby, w zgłoszeniu opisywać wszystkie znane szczegóły danej sytuacji, wskazać kiedy miała ona miejsce i na czym polegała nieprawidłowość, a także przedstawić jak najwięcej dodatkowych informacji, takich jak listę świadków czy posiadane dowody (np. e-mail, zestawienia, faktury itp.)          

Przy zgłaszaniu rekomendujemy podanie adresu do kontaktu (np. adres korespondencyjny, e-mail czy numer telefonu). Brak jego przekazania uniemożliwi lub znacznie utrudni komunikację pomiędzy nami, a w konsekwencji może uniemożliwić przekazanie potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia lub informacji zwrotnej po zakończeniu działań następczych.

 

Obowiązek informacyjny RODO

Szanowni Państwo

Bank Spółdzielczy w Pawłowicach informuje Państwa o przetwarzaniu danych osobowych stanowiących Państwa własność zgodnie z art. 13 ust. 1-2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane dalej „RODO”):

1. Administrator danych osobowych.

Bank Spółdzielczy w Pawłowicach z siedzibą w Pawłowicach przy ul. Zjednoczenia 62B, 43-250 Pawłowice, którego akta rejestrowe są przechowywane w Sądzie Rejonowym w Gliwicach X wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, wpisanym do rejestru przedsiębiorców pod numerem KRS 0000117859, NIP 6331015145, Regon 000496774 jest Administratorem Pani/Pana danych osobowych (zwany dalej „Administratorem”).

2. Inspektor Ochrony Danych.

Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych z którym może się Pani/Pan skontaktować w sprawach ochrony swoich danych osobowych pod adresem e-mail: incydenty@bspawlowice.pl, pod numerem telefonu 324721924 lub pisemnie na adres naszej siedziby wskazany w punkcie 1 powyżej.

3. Cele i podstawy przetwarzania.

Administrator będzie przetwarzać Państwa dane:

  1. w celu realizacji zadań, wynikających z Ustawy z dnia 14.06.2024 r. o ochronie sygnalistów (podstawa z art. 6 ust 1 lit. b RODO);
  2. w celach archiwalnych (dowodowych) będących realizacją prawnie uzasadnionego interesu zabezpieczenia informacji przez Administratora na wypadek prawnej potrzeby wykazania faktów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO);
  3. w celu ewentualnego ustalenia, dochodzenia lub obrony przed roszczeniami będących realizacją prawnie uzasadnionego interesu Administratora (podstawa z art. 6 ust. 1 lit. f RODO);

4. Prawo do sprzeciwu.

  1. W zakresie, w jakim podstawą przetwarzania danych osobowych jest przesłanka prawnie uzasadnionego interesu administratora, przysługuje Państwu prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych. Administrator przestanie przetwarzać Państwa dane w tych celach, chyba że Administrator będzie w stanie wykazać, że w stosunku do Państwa danych istnieją dla Administratora ważne prawnie uzasadnione podstawy, które są nadrzędne wobec Państwa interesów, praw i wolności lub Państwa dane będą niezbędne Administratorowi do ewentualnego ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń.
  2. Aby wykonać prawo do sprzeciwu, należy skontaktować się z Bankiem i złożyć pisemny wniosek.

5. Okres przechowywania danych.

Państwa dane osobowe będą przetwarzane przez Administratora:

  1. dla celów wykonywania  zadań na podstawie Ustawy o ochronie sygnalistów przez okres trwania działań następczych – prze okres nie dłuższy niż 3 miesiące od daty zgłoszenia.
  2. dla celów statystycznych i analiz – przez okres  trzech lat od daty zakończenia postępowania wyjaśniającego.

6. Prawa osób, których dane dotyczą.

1. Zgodnie z RODO, przysługuje Państwu prawo do:

a) dostępu do treści danych, na podstawie art. 15 „RODO”;

b) sprostowania danych, na podstawie art. 16 „RODO”;

c) usunięcia danych, na podstawie art. 17 „RODO”;

d) ograniczenia przetwarzania danych, na podstawie art. 18 „RODO”;

e) przenoszenia danych, na podstawie art. 20 „RODO”;

f) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, na podstawie art. 21 „RODO”.

g) niepodlegania decyzjom podjętym w warunkach zautomatyzowanego przetwarzania danych, w tym profilowania (art. 22 RODO).

2. Przysługuje Państwu prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem, jeżeli przetwarzanie odbywa się na podstawie wydanej uprzednio zgody na przetwarzanie na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a) „RODO”;

3. Jeżeli uznają Państwo, że przetwarzanie danych osobowych odbywa się  z naruszeniem przepisów „RODO”, przysługuje Państwu prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Urząd Ochrony Danych Osobowych.

4. Podanie przez Państwa danych osobowych jest niezbędne do zawarcia i realizacji umowy z Bankiem oraz realizacji innych czynności bankowych w tym czynności nie wymagających zawarcia umowy. Podanie danych ma charakter dobrowolny, jednak konsekwencją niepodania tych danych będzie brak możliwości zawarcia i realizacji umowy lub wykonania innej czynności bankowej.

Powyższa informacja realizuje obowiązek prawny i nie wymaga kontaktowania się z Bankiem, ani składania dodatkowych oświadczeń.

Strony internetowe Bielsko